Béatrice Cahour B
Research topics - Background - Publications
Mise à jour : mai 2014

Béatrice Cahour

Chercheuse/researcher CNRS HDR - UMR 5141 LTCI - i3
Ecole Nationale Sup
érieure Télécom ParisTech
Département SES - 46 rue barrault - 75634 Paris Cedex 13 - FR
Tél : 0145818320 Email : beatrice.cahour@telecom-paristech.fr

cnrs   telecom   MINE
 
   
enst Research topics
enst Background & responsibilities
enst Publications
   
 

 

   
   
 

Research topics / Thèmes de recherche

Keywords : User lived experience, interactions at work, ecological mobility systems appropriation, emotional comfort/discomfort, re-situating interviews.

I study the lived experience and activity of persons using new technologies and services, for improving life quality through appropriate design. Two principal application domains are addressed : interactions in work settings and appropriation of new modes of ecological mobility (e.g. car-pooling, electric car). Emotional comfort and discomfort (linked to fear, stress, trust/mistrust,...), is a central concept in my work, including its sources and the emotional processes during the activity. I also deepen the following methodological issue: how to enable the verbalisation of the user lived experience with “re-situating” interviews, the possible supports for remembering, and the articulation with the observable behaviour.

J’étudie l’expérience vécue et l’activité des personnes utilisant des technologies et services innovants, pour améliorer la qualité de vie en orientant la conception. Deux domaines d’application principaux sont abordés : les interactions au travail et l’appropriation des nouveaux systèmes de mobilité écologiques (e.g. covoiturage, voiture électrique). Le confort et inconfort émotionnel (lié à la peur, au stress, à la confiance/méfiance…) est un concept central de mon travail, incluant ses sources et les processus émotionnels pendant l’activité et l’interaction. J’approfondis également la problématique méthodologique suivante : comment faire verbaliser l’expérience vécue à l’aide d’entretiens « resituant » (explicitation, autoconfrontation), les supports possibles pour le ressouvenir, et l’articulation avec les comportements observables.

BéatriceCahour.pdf