Publications - Michael Baker
N.b. pre-print versions; in case of download problems, send an email to:
michael.baker[at]telecom-paristech.fr



2011

Andriessen, J., Baker, M. & van der Puil., C. (2011). Socio-cognitive tension in collaborative working relations. In S. Ludvigsen, A. Lund, I. Rasmussen & R. Saljo (Eds.), Learning across sites: new tools, infrastructures and practices, pp. 222-242.  London: Routledge. [download pre-print version]

Baker, M. J., Bernard, F.-X. & Dumez-Féroc, I. (in press, 2011). Integrating computer-supported collaborative learning into the classroom: the anatomy of a failure. Journal of Computer Assisted Learning. Published online: 10 JUL 2011 | DOI: 10.1111/j.1365-2729.2011.00435.x Available as earlyview publication at: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1365-2729/earlyview [download pre-print version]

2010

Baker, M. J. (2010). Close collaboration, dialogical thinking and affective régulation. In F. Détienne, M.J. Baker & J.-M. Burkhardt (Eds.) (2010). Proceedings of the International Workshop on Quality of Collaboration. COOP 2010 Conference (Aix-en-Provence, 18 May 2010). International Reports on Socio-informatics, 7 (1), 57-64. Bonn : International Institute for Socio-informatics Publishers (ISSN 1861-4280). http://www.iisi.de/102.0.html 

Baker, M. (2010). Approaches to understanding students’ dialogues: articulating multiple modes of interpretation. Text of Keynote Speaker lecture, given at the Conference on “Methodology in Research on Learning”, organised by the European Association for Research on Learning and Instruction, Special Interest Group 17 (Quantitative and qualitative approaches to learning and instruction), at Friedrich-Schiller-University of Jena, Germany, 2-3 September 2010. Download (unpublished) text here.

F. Détienne, M.J. Baker & J.-M. Burkhardt (Eds.) (2010). Proceedings of the International Workshop on Quality of Collaboration. COOP 2010 Conference (Aix-en-Provence, 18 May 2010). International Reports on Socio-informatics, vol. 7, issue 1. Bonn : International Institute for Socio-informatics Publishers (ISSN 1861-4280). http://www.iisi.de/102.0.html

Bernard, F.-X. & Baker, M. (2010). Débats instrumentes sur les questions socialement vives au lycée : l’étude longitudinale de l’appropriation d’outils technopédagogiques. Actes du colloque AREF 2010 (Actualité de la recherche en éducation et en formation), 13-16 septembre 2010, Université de Genève [http://www.unige.ch/aref2010/]

Fréard, D., Denis, A., Détienne, F., Baker, M., Quignard, M. & Barcellini, F. (2010). The role of argumentation in online epistemic communities: the anatomy of a conflict in Wikipedia. Proceedings of ECCE 2010 (European Conference on Cognitive Ergonomics, 25-27 August 2010, Delft, The Netherlands), pp. 91 - 98. Delft, The Netherlands: Mediamatica/Delft University of Technology Press.


2009

Baker, M. (2009). Intersubjective and intrasubjective rationalities in pedagogical debates: Realizing what one thinks. In B. Schwarz, T. Dreyfus & R. Hershkowitz (Eds.), Transformation of Knowledge Through Classroom Interaction, pp. 145-158. London: Routledge. [2009-a.pdf]

Baker, M.J. (2009). Argumentative interactions and the social construction of knowledge. In N.M. Mirza & A.-N. Perret-Clermont (Eds.) Argumentation and Education: Theoretical Foundations and Practices, pp. 127-144. Berlin: Springer Verlag. [2009-b.pdf]

Baker, M. & Andriessen, J. (2009). Collaborative Learning and Problem Solving : An introduction for teachers. In M. B. Ligorio, J. Andriessen, M. Baker, N. Knoller, M. Klonyguy (Eds.) Talking over the computer: pedagogical scenarios to blend computers and face to face interaction, pp. 27-52.  ScriptaWeb : Napoli. http://www.scriptaweb.eu

Baker, M.J., Détienne, Lund, K. & Séjourné, A. (2009). Étude des profils interactifs dans une situation de conception collective en architecture. In F. Détienne et V. Traverso (Éds.) Méthodologies d'analyse de situations coopératives de conception : Corpus MOSAIC, pp. 183-220. Nancy : Presses Universitaires de Nancy. [2009EtAl-a.pdf]

Bernard, F.X. & Baker, M. (2009). CoFFEE, un environnment informatique pour l’apprentissage coopératif en co-présence. Dans G.-L. Baron, E. Bruillard & L.-O. Pochon (Eds.) Informatique et progiciels en éducation et en formation, pp. 168-178. Lyon : INRP.

Bernard, F.-X. & Baker, M. (2009). Une analyse des processus d’appropriation d’un environnement informatique pour l’apprentissage collaboratif dans la classe. Actes du colloque « Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain » (EIAH), Le Mans, juin 2009.

B. Ligorio, J. Andriessen, M. Baker, N. Knoller & L. Tateo (Eds.). (2009). Talking over the computer. Napoli : ScriptaWeb. [http://www.scriptaweb.it] ISBN: 978-88-6381-019-6.

Détienne, F., Baker, M. & Visser, W. (2009). La co-conception du point de vue cognitif et interactif. In F. Détienne et V. Traverso (Éds.) Méthodologies d'analyse de situations coopératives de conception : Corpus MOSAIC, pp. 19-37. Nancy : Presses Universitaires de Nancy.

2008

Baker, M., Quignard, M., Lund, K. & Séjourné, A. (2008). O computador como suporte de aprendizagem colaborativa no espaço do debate. In S.C. Marquesi, V.M. da Silva Elias et A.L. Tinoco Cabral (Éds.) Interações Virtuais : Perspectivas para o ensino de Língua Portuguesa a distância, pp. 57-72. Editora Claraluz Ltda. : Sao Carlos-SP.

Baker, M.J. (2008). Formes et processus de la résolution coopérative de problèmes : des savoirs aux pratiques éducatives. In Y. Rouiller & K. Lehraus (Eds.) Vers des apprentissages en coopération : rencontres et perspectives, pp. 107-130. Berne : Peter Lang. [2008.pdf]

Bernard, F.-X & Baker, M. (sous presse). CoFFEE, un environnement informatique pour l’apprentissage coopératif en co-présence. Actes du colloque « DIDAPRO », Université Paris 5, 21-22 avril 2008. Publications de l’INRP. [http://didapro.mutatice.net/]

Overdijk, M. Bernard, F.-X., Van Diggelen, W. & Baker, M. (2008). From Mastery to Utilisation: Appropriation of Tools for Collaboration in Learning Situations. Proceedings of the International Conference on the Learning Sciences (ICLS). University of Utrecht (NL), 25-28 June 2008. [http://www.isls.org/icls2008/]

2007

Baker, M., Andriessen, J., Lund, K. vanAmelsvoort, M. & Quignard, M. (2007). Rainbow: A framework for analysing computer-mediated pedagogical debates. International Journal of Computer Supported Collaborative Learning, 2, 315-357. [2007EtAl-a]

Andriessen, J., Baker, M.J. & van der Puil., C. (in press, 2007). Socio-cognitive tension in collaborative working relations. In S. Ludvigsen, A. Lund, I. Rasmussen & R. Saljo, Learning across sites; new tools, infrastructures and practices. London : Pergamon. [2007EtAl-b.pdf]

Baker, M.J. & Séjourné, A. (2007). L’élaboration de connaissances chez les élèves dans un débat médiatisé par ordinateur. Dans A. Specogna (Éd.) Enseigner dans l’interaction, pp. 81-111. Nancy : Presses Universitaires de Nancy.

Lund, K., Molinari, G., Séjourné, A. & Baker, M. (2007). How do argumentation diagrams compare when student pairs use them as a means for debate or as a way for representing their debate? International Journal of Computer Supported Collaborative Learning, 2, 273-295.

Quignard, M. & Baker, M. (2007). Approfondir la question dans un débat médiatisé par ordinateurs : complexité d’une situation d’apprentissage collaboratif. In M. Baron, D. Guin & L. Trouche (Éds.) Environnements informatisés et ressources numériques pour l'apprentissage : conception et usages, regards croisés, pp. 89-105.  Paris : Hermès.

2006

Baker, M., Bronner, A., Léhuen, J. & Quignard, M. (2006). Gestion de l’interaction et modèles de dialogues. Dans M. Grandbastien et J.-M. Labat (Éds.) Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, pp. 117 – 138. Paris : Lavoisier / Hermès Science Publications.

Baker, M.J. (2006). Rôle et usage des modèles en Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain. Conférence invitée. Actes du Colloque IC'2006 - Ingénierie des Connaissances - 28 au 30 juin 2006 (organisé dans le cadre de la Semaine de la Connaissance), Nantes.

Dumez-Féroc, I. & Baker, M. (2006). Des dispositifs de communication multicanaux au service de l’apprentissage collaboratif en classe : le projet LEAD. Actes du Colloque international : Premières Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau  (JOCAIR' 2006), pp. 342 - 356. Amiens, 6-8 juillet 2006.

Puustinen, M., Baker, M. & Lund, K. (2006). GESTALT: a framework for redesign of educational software. Journal of Computer Assisted Learning, 22, 1—13.

2005

Molinari, G., Baker, M., Séjourné, A. & Lund, K. (2005). Les graphes argumentatifs interactifs sur Internet : sont-ils plus efficaces comme média du débat ou comme moyens de le représenter ? Actes du colloque EIAH 2005 (Montpellier), pp. 201-211. Article disponible sur le site « Archives EIAH » : http://archiveseiah.univ-lemans.fr  [2005EtAl-a]

2004

Séjourné, A., Baker, M., Lund, K. & Molinari, G. (2004). Schématisation argumentative et co-élaboration de connaissances : le cas des interactions médiatisées par ordinateur. Actes du colloque international "Faut-il parler pour apprendre ?", pp. 1-14. Arras, Mars 2004. [2004EtAl-a.pdf]

Baker, M. (in press). On the logics of students' argumentation dialogues. In J. Caelen, D. Vanderveken & D. Vernant (Eds.), Logic and dialogue. Netherlands, Dordrecht: Kluwer. [InPress-a.pdf]

2003

Baker, M.J. (2003a). Computer-mediated Argumentative interactions for the co-elaboration of scientific notions. In J. Andriessen, M.J. Baker & D. Suthers (Eds.) Arguing to Learn: Confronting Cognitions in Computer-Supported Collaborative Learning environments, pp. 47-78. Kluwer: Dordrecht, The Netherlands [2003a.pdf]

Baker, M.J. (2003b). Les dialogues avec, autour et au travers des technologies éducatives. L'Orientation Scolaire et Professionnelle, 32, n°3, 359-397. [2003b.pdf]

Andriessen, J., Baker, M.J. & Dan Suthers, D. (2003). Argumentation, computer support, and the educational context of confronting cognitions. In J. Andriessen, M.J. Baker & D. Suthers (Eds.) Arguing to Learn: Confronting Cognitions in Computer-Supported Collaborative Learning environments, p.1-25. Dordrecht, The Netherlands : Kluwer Academic Publishers. [2003EtAl-a.pdf]

Baker, M., de Vries, E., Lund, K. & Quignard, M. (2003). Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour la co-élaboration des notions scientifiques. Dans C. Deaudelin & T. Nault (éds), Apprendre avec des pairs et des TIC : quels environnements pour quels impacts ? Montréal : Presses de l'Université du Québec (PUQ). [2003EtAl-b.pdf]

Baker, M., Détienne, F., Lund, K. & Séjourné, A. (2003). Articulation entre élaboration de solutions et argumentation polyphonique. In J.M.C. Bastien (Ed.), Actes des Deuxième Journées d'étude en Psychologie Ergonomique ÉPIQUE 2003 (Boulogne-Billancourt, 2-3 octobre) (pp. 235-240). Rocquencourt : Inria. [ISBN 2-7261-1265-X]. [2003EtAl-c.pdf]

Baker, M.J., Quignard, M., Lund, K. & Séjourné, A. (2003). Computer-supported collaborative learning in the space of debate. In B. Wasson, S. Ludvigsen & U. Hoppe (Eds.) Designing for Change in Networked Learning Environments : Proceedings of the International Conference on Computer Support for Collaborative Learning 2003, pp. 11-20. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers. [2003EtAl-d.pdf]

J. Andriessen, M.J. Baker, M.J. & D. Suthers [eds.] (2003). Arguing to Learn: Confronting Cognitions in Computer-Supported Collaborative Learning environments. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. [2003EtAl-e.pdf]

Quignard, M., Baker, M., Lund, K. & Séjourné, A. (2003). Conception d'une situation d'apprentissage médiatisée par ordinateur pour le développement de la compréhension de l'espace du débat. Actes de la conférence EIAH 2003 (Strasbourg, 15, 16, 17 avril 2003), Édités par C. Desmoulins, P. Marquet et D. Bouhineau (INRP-ATIEF : http://archiveseiah.univ-lemans.fr/EIAH2003/), pp. 355-366. [2003EtAl-f.pdf]

2002

Baker, M.J. (2002a). Argumentative interactions, discursive operations and learning to model in science. In P. Brna, M. Baker, K. Stenning & A. Tiberghien (Eds.), The Role of Communication in Learning to Model, pp. 303-324.  Mahwah N.J.: Lawrence Erlbaum Associates. [2002a.pdf]

Baker, M.J. (2002b). Forms of cooperation in dyadic problem-solving. Revue d'Intelligence Artificielle, 16, N°4-5, 587-620. [2002-b.pdf]

Baker, M.J., Brixhe, D. & Quignard, M. (2002). La co-élaboration des notions scientifiques dans les dialogues entre apprenants : le cas des interactions médiatisées par ordinateur. In A. Trognon & J. Bernicot. (éds.) Pragmatique et Cognition, 109-138. Nancy : Presses Universitaires de Nancy. [2002EtAl-a.pdf]

Baker, M.J., Quignard, M., Lund, K. & van Amelsvoort, M. (2002). Designing a computer-supported collaborative learning situation for broadening and deepening understanding of the space of debate. Proceedings of the Fifth Conference of the International Society for the Study of Argumentation (ISSA 2002), pp. 55-61. Amsterdam, June 2002. Amsterdam: Sic Sat Publications. [2002EtAl-b.pdf]

De Vries, E., Lund, K. & Baker, M.J. (2002). Computer-mediated epistemic dialogue: Explanation and argumentation as vehicles for understanding scientific notions. The Journal of the Learning Sciences, 11(1), 63Ñ103. [2002EtAl-c.pdf]

P. Brna, M.J. Baker, K. Stenning & A. Tiberghien (Eds.) (2002). The Role of Communication in Learning to Model. Mahwah N.J.: Lawrence Erlbaum Associates. [2002EtAl-d.pdf]

2001

Baker, M.J., de Vries, E., Lund, K. & Quignard, M. (2001). Computer-mediated epistemic interactions for co-constructing scientific notions: Lessons learned from a five-year research programme. Dans P. Dillenbourg, A. Eurelings & K. Hakkarainen (Eds.) Proceedings of EuroCSCL 2001: European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning, Maastricht McLuhan Institute (ISBN 90-5681-097-9), pp. 89-96. Maastricht, mars 22-24, 2001. [2001EtAl-a.pdf]

Baker, M.J., de Vries, E., Lund, K. & Quignard, M. (2001). Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour l'apprentissage des sciences : bilan de recherches. Sciences et Techniques Educatives, Vol. 8, n° 1-2. [Actes du colloque Environnements Interactifs d'Apprentissage avec Ordinateur, Eds. C. Desmoulins, M. Grandbastien & J.-M. Labat, La Villette, avril 2001]. [2001EtAl-b.pdf]

2000

Baker M.J. (2000a). Explication, Argumentation et Négociation : analyse d'un corpus de dialogues en langue naturelle écrite dans le domaine de la médecine. Psychologie de l'Interaction, N° 9-10, 179-210. [2000a.pdf]

Baker, M.J. (2000b). Les attitudes et leurs révisions dans le dialogue : le cas de la résolution coopérative de problèmes. Psychologie de l'Interaction, N° 11 & 12, 229-265. [Numéro spécial sur le thème  Révision, cognition et interaction, coordonnée par P. Marquis et C. Brassac]. [2000b.pdf]

Baker, M.J. (2000c). The roles of models in Artificial Intelligence and Education research : a prospective view. International Journal of Artificial Intelligence and Education, 11, 122-143. [http://cbl.leeds.ac.uk/ijaied/] [2000c.pdf]

Lund, K & Baker, M.J. (2000). Interprétations par des enseignants des interactions d'élèves médiatisées par ordinateur. 3e Colloque international Recherche(s) et formation des enseignants : Didactique des disciplines et formation des enseignants: approche anthropologique. Marseille, 14 - 16 février 2000. [2000EtAl.pdf]

1999

Baker, M.J. (1999a). Argumentation and Constructive Interaction. In G. Rijlaarsdam & E. Espéret (Series Eds.) & Pierre Coirier and Jerry Andriessen (Vol. Eds.) Studies in Writing: Vol. 5. Foundations of Argumentative Text Processing , 179-202. Amsterdam : University of Amsterdam Press. [1999a.pdf]

Baker, M.J. (1999b). Argumentation dialogue, cognitive-linguistic operations and learning to model in science. Actes du colloque LEMMAS (The role of communication in learning to model), Ajaccio, avril 1999. [1999b.pdf]

Baker, M.J., de Vries, E. & Lund, K. (1999). Designing computer-mediated epistemic interactions. Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence and Education, Le Mans, juillet 1999. S.P. Lajoie & M. Vivet (Eds.) Artificial Intelligence in Education, pp. 139-146. Amsterdam : IOS Press. [1999EtAl-a.pdf]

Baker, M.J., Hansen, T., Joiner, R. & Traum, D. (1999). The role of grounding in collaborative learning tasks. In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative Learning : Cognitive and Computational Approaches, pp. 31-63. Amsterdam : Pergamon / Elsevier Science. [1999EtAl-b.pdf]

Lund, K. & Baker, M.J. (1999). Teachers' collaborative interpretations of students' computer-mediated collaborative problem-solving interactions. Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence and Education, Le Mans, juillet 1999. S.P. Lajoie & M. Vivet (Eds.) Artificial Intelligence in Education, pp. 147-154. Amsterdam : IOS Press. [1999EtAl-c.pdf]

M. Baker, M. Joab, B. Safar & D. Schlienger [sous la direction de] (1999). Numéro spécial de la revue Psychologie de l'Interaction, N° 9-10, Etudes d'explications dans un corpus de dialogues finalisés. [1999EtAl-d.pdf]

Mephu-Nguifo, E. Baker, M.J. & Dillenbourg, P. (1999). Knowledge Transformations in Agents and Interactions: A comparison of Machine Learning and Dialogue Operators. In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative Learning : Cognitive and Computational Approaches, pp. 122-146. Amsterdam : Pergamon / Elsevier Science. [1999EtAl-e.pdf, 1999EtAl-e-scanned.pdf]

Quignard, M. & Baker, M.J. (1999). Favouring modellable computer-mediated argumentative dialogue in collaborative problem-solving situations. Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence and Education, Le Mans, juillet 1999. S.P. Lajoie & M. Vivet (Eds.) Artificial Intelligence in Education, pp. 129-136. Amsterdam : IOS Press. [1999EtAl-f.pdf]

1998

Baker, M.J. (1998a). Interacciones argumentativas y el aprendizaje cooperativo. Escritos, Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, Nœmero 17-18, enero-diciembre de 1998, pàgs. 133-167. [1998a.pdf] (Version anglaise / English version) [1998a-vEng.pdf]

Baker, M.J. (1998b). The function of argumentation dialogue in cooperative problem-solving. Proceedings of the 4th International Conference on Argumentation (ISSA'98). Amsterdam, pp. 27 - 33. (Eds). F.H. van Eemeren, R. Grootendorst, J.A. Blair & C.A. Willard. Amsterdam : SIC SAT Publications. [1998b.pdf]

Baker, M.J., Hansen, T., Joiner, R. & Traum, D. (1998). Grounding for intersubjectivity and learning. Paper presented at the Fourth Congress of the International Society for Cultural Research and Activity Theory (ISCRAT 98). Arhus, Denmark, juin 7-11, 1998. [1998EtAl-a.pdf]

Quignard, M. & Baker, M.J. (1998). Conditions for spontaneous production of computer-mediated argumentative dialogues between learners. Proceedings of the 4th International Conference on Argumentation (ISSA'98). Amsterdam, pp. 661 - 668. (Eds). F.H. van Eemeren, R. Grootendorst, J.A. Blair & C.A. Willard. Amsterdam : SIC SAT Publications. [1998EtAl-b.pdf]

1997

Baker, M.J. & Lund, K. (1997). Promoting reflective interactions in a computer-supported collaborative learning environment. Journal of Computer Assisted Learning. 13, 175-193. [1997EtAl-a.pdf]

Quignard, M. & Baker, M.J. (1997). Modelling Argumentation and Belief Revision in Agent Interactions. Actes du colloque "European Conference on Cognitive Science", Manchester (UK), 1997. [1997EtAl-b.pdf]

Baker, M.J., Charnay, L., Gréboval, M-H.., Joab, M., Lemaire, B., Safar, B., Schlienger, D. (1997). Transposer les principales fonctions d'un dialogue explicatif dans une interface graphique. Actes des Journées Nationales du PRC-IA, Grenoble, 1997. [1997EtAl-c.pdf]

1996

Baker, M. (1996a). Argumentation, belief and collaborative problem-solving. Rapports de Recherche de l'Équipe COAST, N°. CR-13/96. [1996a.pdf]

Baker, M. J. (1996b). L'explication comme processus de structuration interactive des connaissances. Dans Explications et EIAO, actes de la journÉe du 26 janvier 1996 (PRC-IA), (Éds.), M. Baron & P. Tchounikine. Rapport de recherche de LAFORIA 96/33, décembre 1996. [1996b.pdf]

Baker, M.J. (1996c). Argumentation et co-construction des connaissances. Interaction et Cognitions 2 (3), 157-191. [1996c.pdf]

Baker M.J., Charnay L., Joab M., Lemaire, B., Safar, B., Schlienger, D. (1996). Incorporating Functionalities of Expert Medical Critiquing Dialogues in the Design of a Graphical Interface., 1996. Actes du colloque 8th IEEE International Conference on Tools with Artificial Intelligence (ICTAI'96), Toulouse, 1996. [1996EtAl-a.pdf]

Baker, M.J. & Lund, K. (1996). Flexibly structuring the interaction in a CSCL environment. In Proceedings of the EuroAIED Conference (eds. P. Brna, A. Paiva & J. Self) pp. 401-407, Ediaoes Colibri, Lisbon. [1996EtAl-b.pdf]

Baker, M.J., Charnay, L., Gréboval, M-H., Joab, M., Lemaire, B., Safar, B. & Daniel Schlienger, D. (1996). Conception dÕune interface de discussion d'un diagnostic médical intégrant l'explication, l'argumentation et la négociation. Actes des Journées "Explication", INRIA Sophia-Antipolis, pp. 17-30, juin 1996. [1996EtAl-c.pdf]

Devi, R., Tiberghien, A., Baker, M.J. & Brna, P. (1996). Modelling Students' construction of energy models in physics. Instructional Science, 24, 259-293. [1996EtAl-d.pdf]

Dillenbourg, P. & Baker, M.J. (1996). Negotiation Spaces in Human-Computer Collaboration. In Actes du colloque COOP'96, Second International Conference on Design of Cooperative Systems, pp. 187-206, INRIA, Juan-les-Pins, juin 1996. [1996EtAl-e.pdf]

Dillenbourg, P., Baker, M.J., Blaye, A. & O'Malley, C. (1996). The evolution of research on collaborative learning. Dans P. Reimann & H. Spada (Žds.) Learning in Humans and Machines : Towards an Interdisciplinary Learning Science, pp. 189-211. Oxford : Pergamon. [1996EtAl-f.pdf]

Lund, K., Baker, M.J. & Baron, M. (1996). Modelling Dialogue and Beliefs as a Basis for  Generating Guidance in a CSCL Environment. Proceedings of the International Conference on Intelligent Tutoring Systems (eds. C. Frasson, G. Gauthier & A. Lesgold) pp. 206-214. Montreal. Berlin : Springer-Verlag. [1996EtAl-g.pdf]

Mephu Nguifo, E., Baker, M.J. & Dillenbourg, P. (1996). Machine Learning operators meet Dialogue operators. Dans les actes du colloque 13th International Conference on Machine Learning, Bari (Italie), juillet 1996. [1996EtAl-h.pdf–

1995

Baker, M.J. (1995). Negotiation in Collaborative Problem-Solving Dialogues. In Dialogue and Instruction : Modeling Interaction in Intelligent Tutoring Systems, (eds.) Beun, R.J., Baker, M.J. & Reiner, M., pp. 39-55. Berlin : Springer-Verlag. [1995.pdf]

Bental, D., Tiberghien, A., Baker, M.J. & Megalakaki, O. (1995). Analyse et modélisation de l'apprentissage des notions de l'énergie dans l'environnement CHENE. Dans les Actes des Quatrièmes Journées EIAO de Cachan, ENS de Cachan 22-24 mars 1995, publiées dans Guin, D., Nicaud, J-F. & Py, D. (éds.) Environnements Interactifs d'Apprentissage avec Ordinateur, Tôme 2., pp. 137 - 148. Paris : Eyrolles. [1995EtAl-a.pdf]

Baker, M.J. & Bielaczyc, K. (1995). Missed opportunities for learning in collaborative problem-solving interactions. Dans Proceedings of AI-ED '95 : World Conference on Artificial Intelligence in Education, Washington D.C., August 1995. [1995EtAl-b.pdf]

R-J. Beun, M.J. Baker & M. Reiner [Eds.] (1995). Dialogue and Instruction: Modeling Interaction in Intelligent Tutoring Systems. Berlin: Springer-Verlag. [1995EtAl-c.pdf]

1994

Baker, M.J. (1994a). A Model for Negotiation in Teaching-Learning Dialogues. Journal of Artificial Intelligence in Education, 5(2), 199-254. [1994a.pdf]

Baker, M. J. (1994b). Argumentation, Explication et Négociation : analyse d'un corpus de dialogues en langue naturelle écrite dans le domaine de la médecine. Dans Modélisation d'explications sur un corpus de dialogues : Actes de l'atelier de recherche, pp. 1-26. . Rapport de Télécom Paris, N°. 94-S-003. Edité par le groupe GENE du PRC-IA (resp. M. BAKER). [1994b.pdf]

Baker, M.J. (1994c). Adapting Instructional Design Methods to Intelligent Multimedia Authoring Systems. In Automating Instructional Design, Development, and Delivery. (ed.) Tennyson, R.D., pp. 197-224. Berlin : Springer-Verlag. [1994c.pdf]

Baker, M., Dessalles, JL., Joab, M., Raccah, PY, Safar, B. & Schlienger, D. (1994). Analyse et modélisation d'explications négociées : le cas de la recherche d'informations documentaires. Rapport du LRI (Université Paris Sud, Orsay), Rapport de Recherche n° 889. [1994EtAl-a.pdf]

Baker, M.J., Dessalles, J-L., Joab, M., Raccah, P-Y., Safar, B. & Schlienger, D. (1994). La génération d'explications négociées dans un système ˆ base de connaissances. Dans Actes des 5èmes Journées Nationales du PRC-GDR-IA, pp. 297-316. Teknéa : Toulouse. [1994EtAl-b.pdf]

Baker, M.J., Dessalles, J-L., Joab, M., Raccah, P-Y., Safar, B. & Schlienger, D. (1994). Analyse d'explications négociées pour la spécification d'un système d'aide à un système à base de connaissances. Dans les Actes du 4ème colloque ERGO-IA'94, pp. 37-47, Biarritz, octobre 1994. [1994EtAl-c.pdf]

M. Baker, J.-L. Dessalles, M. Joab, P.-Y. Raccah, B. Safar & D. Schlienger [sous la direction de] (1994). Modélisation d'explications sur un corpus de dialogues : Actes de l'atelier de recherche. Rapport de Télécom Paris, N°. 94-S-003. [1994EtAl-d.pdf]

1993

Baker, M. (1993a). Rhetorical relations in collaborative problem solving dialogues. Rapports de Recherche de l'Équipe COAST, N°. CR-5/93. [1993a.pdf]

Baker, M.J. (1993b). Dialogic Learning: Negotiation and Argumentation as Mediating Mechanisms [keynote speaker paper]. Proceedings of AI-ED '93 : World Conference on Artificial Intelligence in Education, August 1993, Edinburgh (GB). [1993b.pdf]

Baker, M.J., Dessalles, J-L., Joab, M., Raccah, P-Y., Safar, B. & Schlienger, D.. (1993). Analyse et modélisation d'explications négociées : le cas de la recherche d'informations documentaires. Dans Actes de la journée "Explication et Coopération Homme-Machine : Vers la Co-Construction d'Explications. Rapport de Recherche N° 105, Laboratoire d'Ergonomie, CNAM, Paris, pp. 7 - 13. [1993EtAl.pdf]

1992

Baker, M.J. (1992a). An analysis of cooperation and conflict in students' collaborative explanations for phenomena in mechanics. In A. Tiberghien & H. Mandl (eds.) Intelligent Learning Environments and Knowledge Acquisition in Physics, pp. 153-179. Berlin : Springer-Verlag. [1992a.pdf]

Baker, M.J. (1992b). Design of an intelligent tutoring system for musical structure and interpretation. In Understanding Music with AI : Perspectives on Music Cognition, (eds.) Balaban, M., Ebcioglu, K. & Laske, O., pp. 466-489. MIT Press : Cambridge Mass. [1992b.pdf]

Baker, M.J. (1992c). Le rôle de la collaboration dans la construction d'explications. Actes des Deuxièmes journées "Explication" du PRC-GDR-IA du CNRS, pp. 25-42, Sophia-Antipolis, juin 1992. [1992c.pdf]

Baker, M.J. & Bessière, C. (1992). Intelligent Multimedia Authoring : Advancing Towards Users in a European Context. Proceedings of DELTA and Beyond Conference, pp. 653-666. Kluwer Academic , Dordrecht, Holland. [1992EtAl.pdf]

1991

Baker, M.J. (1991a). Negotiating Goals in Intelligent Tutoring Dialogues. Costa, E. (ed.) New Directions in Intelligent Tutoring Systems. Berlin : Springer-Verlag. [1991a.pdf]

Baker, M.J. (1991b). The Influence of Dialogue Processes on the Generation of Students' Collaborative Explanations for Simple Physical Phenomena. Dans Proceedings of the International Conference on the Learning Sciences, Evanston Illinois, USA, August 1991. [1991b.pdf]

Baker, M.J. (1991c). Towards a Cognitive Model for Negotiation in Tutorial Dialogues. Elsom-Cook, M. & Moyse, R. (eds.) Knowledge Negotiation, pp. 199-240. London : Academic Press. [1991c.pdf]

Baker, M.J., Bessière, C. & Leonhardt, J. (1991). SHIVA : un atelier de génie didacticiel multimédia et intelligent. Génie Éducatif, 1, 16-23. [1991EtAl-a.pdf]

O'Malley, C., Baker, M.J. & Elsom-Cook, M. (1991). The Design and Evaluation of a Multimedia Authoring System. Computers and Education, Vol. 17, No. 1, pp. 49-60. [1991EtAl-b.pdf]

1990

Baker, M.J. (1990). Arguing with the tutor : a model for tutorial dialogue in uncertain knowledge domains. In Guided-Discovery Tutoring : A Framework for ICAI Research, pp. 141-170, (ed.) M. Elsom-Cook. London : Paul Chapman. [1990.pdf]

1989

Baker, M.J. (1989a). A computational approach to modeling musical grouping. Contemporary Music Review, 4, 311-326. [Special issue on "Music and the Cognitive Sciences]. [1989a.pdf]

Baker, M.J. (1989b). An artificial intelligence approach to musical grouping analysis. Contemporary Music Review, 3(1), 43-68. [Special issue on "Music, Mind and Structure]. [1989b.pdf]

Baker, M.J. (1989c). A model for tutorial dialogues based on critical argument. Artificial Intelligence and Education : Synthesis and Reflection [Proceedings of the 4th International Conference on Artificial Intelligence and Education], pp. 2-8. (eds.) D. Bierman, J. Breuker & J. Sandberg, IOS Publishers, Amsterdam. [1989c.pdf]

Baker, M.J. (1989d). Approche computationnelle de la modélisation des structures de groupement musical. Dans La Musique et les Sciences Cognitives, (Éds.) S. McAdams & I. Deliège, pp. 437-458. Bruxelles : Pierre Mardaga. [1989d.pdf]

1988

Baker, M.J. (1988a). An architecture of an intelligent tutoring system for musical structure and interpretation. Proceedings of the First International Workshop on Artificial Intelligence and Music, AAA1, St. Paul, Minnesota. [1988a.pdf]

Baker, M.J. (1988b). Tutoring with Incomplete and Uncertain Knowledge. International Journal of Educational Research, 12, 821-838. [1988b.pdf